MENU
Zpět na výpis překladů

Údolí Bystřice v Nízkém Jeseníku na Severní Moravě (pokračování)

V Bärner Ländchen z listopadu loňského roku (2020, pozn. překladatele) jsme mohli číst něco o prameni a o toku Bystřice, jakož i některé citáty od Josefa W. Giernoth-a, Erwina Weiser-a a Dr Richarda Ziemprich-a o kráse údolí Bystřice. Byla také zmínka o stavbě Moravsko-Slezské střední dráhy v letech 1870–72, která život v údolí Bystřice podstatně změnila.

O průběhu trati této železnice mezi Olomoucí a Domašovem / Domstadtl jsem podávala zprávu již v červencovém BL 2015. Informace pocházely z ilustrovaného průvodce na c.k. Rakouských státních drahách od Adolfa Schwayer-a pro tratě Olomouc-Krnov – Opava /Olmütz – Jägerndorf –Troppau (sešit 27 z řady ilustrovaných průvodců). Průvodce vyšel bez uvedení roku nejméně ve třech vydáních ve Vídni v nakladatelství Buch– und Kunstdruckerei „Steyrermühl“ ještě před první světovou válkou.

Z této knížky přináším poněkud pozměněné doplněné výňatky. Nezačínáme v Olomouci, nýbrž až ve Velké Bystřici / Groß Wisternitz.

… Brzy za obcí Velkou Bystřicí zahýbá dráha do údolí řeky Bystřice, které se poznenáhlu zužuje a získává na přírodní kráse. Zejména mezi stanicemi Hlubočky / Hombok a Domašov je cesta vlakem po všech stránkách nanejvýš zajímavá. Mariánské údolí/ /Marienthal leží blízko tratě,  má slévárnu železa a továrnu na plechové a zámečnické zboží Moravia. Kdysi zde stával  železářský hamr ... Vesnice Hlubočky leží 30 minut jižně vzdálená od železniční stanice Hlubočky, a díky své poloze v úzkém, krásném údolí je oblíbeným místem pro letní pobyty.

Od Hluboček začíná trať ostře stoupat a po technické stránce je nanejvýš pozoruhodná. Mohutné náspy a hluboké zářezy do skal, obtížné přechody přes údolí, velké mosty, tunely a úseky trati vedoucí po břehu řeky, střídají se v rychlém sledu, a vedle působivých přírodních krás zalesněného údolí, které se vine v četných zákrutech, přitahují pozornost každého laika. Vzledem k velkému stoupání jede vlak údolím pomalu a trať vede většinou vysoko nad úrovni řeky, můžeme se tedy během jízdy do Domašova v klidu potěšit pohledem na půvabnou a mnohdy malebnou krajinu. Obrazy krajiny se před cestujícím táhnou v půvabném střídání jako v pohyblivém panoramatu. Obzvláště pozoruhodné jsou pohledy na těsné údolní stěny a na těsný skalní zářez bezprostředně před stanicí Hrubá Voda / Grosswasser ... Hrubá Voda je malá vesnice ... a je v létě vyhledávána Olomoučany jako oblíbené výletní místo. Ves slouží také jako letovisko … Blízko stanice se nacházejí 2 břidlicové lomy, které jsou v provozu.

Z Hrubé Vody do Domašova jedeme opět po více (sedmi) mostech a hlubokými skalními zářezy až do hezky položené zastávky Smilov / Schmeil…. Vesnice Smilov leží ¾ hodiny od zastávky v působivé a chráněné poloze údolí Bystřice, a jako letovisko je velmi navštěvována ... Bezprostředně po opuštění zastávky jede vlak třemi blízko sebe ležícími tunely délky 107, 120 a 150 metrů. Během jízdy z jednoho tunelu do druhého se nabízejí krásné pohledy na interesantní, často divoce romantický  Stampfergrund ( soutěska?), v němž vpravo leží Herrenmühle ( Panský mlýn). Když jsme kolem něho projeli, vytváří zde Bystřice četné zákruty a musí být třikrát přemostěna. Za Herrenmühle se údolí mírně rozšiřuje,  ale blízko Bělského mlýna / Seibersdorfer Mühle (vpravo) se opět zužuje  a zůstává krajinově  krásné a zajímavé až ke stanici Domašov, která je položena vysoko nad údolím a nad přívětivým městysem Domašov.

Pěkná, ze všech stran chráněná poloha místa na řece Bystřici, která je zde nazývaná jako Důlní potok / Stollenbach, blízkost krásných lesů a několik pramenů kyselky pozvedlo Domašov jako letovisko hodné doporučení. Dráha protíná Domašov, překřižuje za ním dlouhém mostě Důlní potok a s nepatrným stoupáním, ale se značnými zákruty vede ještě až do Sedmi Dvorů /Siebenhöfen (napravo) údolím Bystřice. Odtud se trať otáčí doleva k severozápadu k příští stanici.

Před vjezdem do ní je napravo vidět město Beroun / Bärn. To je z dráhy zakryto mezilehlým Šbeničním vrchem / Galgenberg. Po odjezdu ze stanice Beroun-Ondrášov / Bärn- Andersdorf brzy přejedeme most, po kterém vlak překročí Bystřici. Poblíž budov Ondrášovské kyselky / Andersdorfer Sauerbrunnens  kříží trať Berounskou silnici a stáčí se odtud velkým obloukem a s mírným stoupáním k severozápadu k příští stanici Dětřichov / Dittersdorf, nejvýše položené na této trati. Po výjezdu ze stanice Dětřichov je Bystřice několikrát překročena. Zakrátko dosáhne vlak ve výšce 630 m rozvodí mezi Dunajem a Odrou. Hraniční kámen (vpravo od tratě) toto místo označuje. Odtud uhání vlak po ostrém klesání dolů k další zastávce. Zde, na rozvodí, ukončíme údaje, získané z ilustrovaného průvodce po c.k. Rakouských státních drahách, neboť jsme již opustili údolí řeky Bystřice, a dospěli do blízkosti jejich pramenů.

Jak již bylo v listopadovém (2020) sešitě oznámeno, přineseme další všeobecné informace  o údolí Bystřice v některém z příštích BL. Se srdečnými pozdravy a nejlepšími přáními pro rok 2021.

Ingrid Hölzel

_ _ _ _ _

Zdroj: Bärner Ländchen 2021 / No. 1 / str. 20 - 21
Překlad: Stanislav Prokop a Anna Halíková, členové spolku Lubavia
_ _ _ _ _



Zpět na výpis překladů